Írta: Gál Judit karmaasztrológus
Az egyéni konstellációban a Nap-Ascendens kvinkunxos viszonya
Vannak emberek, nem is kevesen, akiken a karma különösen rajta tartja a szemét.
Ilyen az összes szaturnuszi típus – Bak, Vízöntő Nap vagy Ascendens, szaturnuszi Holdcsomók, I. házas Szaturnuszok, más, kiemelt Szaturnuszok. Akinek a karma fényszöge, a kvinkunx jelenik meg a Napjegye és Ascendense között, azok is ebbe a kategóriába tartoznak.
Először vegyük szemügyre., hogyan értelmezzük a Nap és Ascendens viszonyát
– legalábbis abban az iskolában, amelyhez tartozónak vallom magam. Leegyszerűsítve: a Nap-jegy jelenti az alapkaraktert, a hozott, ösztönös tulajdonságaink együttesét. Az Ascendensnél kezdődő I. ház pedig a személyiség, ami részben szűkebb, részben tágabb tartományon belül mozog, mivel tartalmazza a külvilág befolyását és az arra adott válaszok kölcsönhatását.
Még egyszerűbben: megszületünk valamilyen alapkarakterrel, amit a környezet – első körben a szülő – vagy felismer, vagy nem, de gyakran más elképzelései vannak arról, milyenné szeretné formálni a kicsi embert, s a bárhonnan érkező nevelési tényezők igen sokat formálhatnak a szülöttön.
Asztrológiai szempontból hétféle variáció áll elő a Nap-Ascendens viszonyában:
a dupláké (Nap és Ascendens azonos jegyben), a szomszédosaké, amikor 30° a különbség, továbbá a szextiles, kvadratúrás, trigonos, kvinkunxos és oppozíciós állás.
Fontos szempont egy horoszkópelemzésnél, annak is a legelején, hogy melyik variációról beszélünk, de persze vannak hasonlóan fajsúlyos tényezők, amelyek módosíthatják az alapértelmezést: például a születési uralkodó helyzete, I. házas bolygók, rejtett Ascendens és a Holdcsomó. Most elhanyagoljuk az utóbbi szempontokat, hogy a kvinkunxos Nap-Ascendens viszonyokra tudjunk koncentrálni.
Ahogy az elején is kiemeltem, a karma fényszöge arra utal, hogy a Sors fokozott figyelmet fordít az ilyen emberekre. Kétségkívül az első asszociáció az asztrológus részéről az, hogy nagy feszültséget jelent a konstelláció, hiszen a kvinkunx is erről híres.
Ezen kívül ha elfogadjuk azt a tételt, hogy maga a kvinkunx úgy működik, mint egy hátbatámadás, tőrdöfés. Ebből következik, hogy a tárgyalt szituációban időnként saját magát döfi hátba az érintett. Vagyis alapbeállítódása időnként ütközésbe kerül az arra rakódott, más irányba igyekvő tényezőkkel.
Egy cikk terjedelme nem teszi lehetővé azt, hogy részletesen is belemenjünk az elemzésbe, így csak felületesen tekintjük át a 12 x 2, vagyis 24-féle variációt.
Nézzük tehát, hogyan ragadható meg néhány szóban a kvinkunxos Nap-Ascendens állás
Kos Nap – Szűz Ascendens (Charles Baudelaire) feszes, fegyelemre és strukturáltságra törekvő állás, amin minduntalan átüt a Kos zabolátlansága.
Kos Nap – Skorpió Ascendens (József Attila) ugyancsak feszes, céltudatos, „könyörtelen” alkatra valló helyzet, kényszerű önfegyelemmel. Fontos sajátossága, hogy mindkét jegy marsikus.
Bika Nap – Mérleg Ascendens (Adolf Hitler) konokság, egyidejűleg kompromisszumkészség jellemzi, különösen, ha valamilyen praktikus ok készteti a kompromisszumra. Mindkét jegy vénuszi, ezért a harmóniára törekvés szintén megfogalmazható.
Bika Nap – Nyilas Ascendens (V.I. Lenin, Henri Dunant – a Vöröskereszt alapítója) konokság, vagy következetesség, elvhűség – ezen belül az élni és élni hagyni elvhez. Hogy ez a gyakorlatban hogyan tud érvényesülni, az másik kérdés.
Ikrek Nap – Skorpió Ascendens (Edmond Rostand, a Cyrano de Bergerac szerzője) hiperaktivitás, gyakorlati érzék, kritikus hajlam, amelyet azonban tompítani igyekszik.
Ikrek Nap – Bak Ascendens (Naomi Campbell) szorgalom és kitartás, de nagy szüksége van arra, hogy sok változatosság legyen körülötte – lehetőleg a munkájában, s ha ez hiányzik, frusztrált lesz.
Rák Nap – Nyilas Ascendens (Lady Diana, Angela Merkel) pragmatizmus és idealizmus, nyughatatlanság, függés és szabadság motívumainak ütközése.
Rák Nap – Vízöntő Ascendens (Khloe Kardashian, Lionel Messi) idealizmus és vonzódás az extremitások iránt, szabályok felrúgását követő lelkifurdalás, magán- és szociális szféra összefonódása.
Oroszlán Nap – Bak Ascendens (Dustin Hoffmann) elszántság, komolyság (legalábbis ezt mutatja a külvilágnak), grandiózus életcél keresése nagy ellentmondásban a lazább, könnyedebb élet iránti vággyal.
Oroszlán Nap – Halak Ascendens (Alfred Hitchcock) a kényelmi és nem utolsó sorban a dirigensi szempontok ütköznek a szolgálatra, sőt: önfeláldozásra irányuló késztetésekkel. Ha ügyesen tud lavírozni, jól elboldogul közöttük.
Szűz Nap – Kos Ascendens (Henrik (Harry) sussexi herceg) a hiperaktivitás itt is megfogalmazható, azzal együtt, hogy igyekszik kordában tartani. Ellentmondást nem tűrő segítőkészség is társul hozzá.
Szűz Nap – Vízöntő Ascendens (Robert Merle) kötöttségek és függetlenségi igény ütközése színesíti a szolgálatra vonatkozó orientációt, amely ugyancsak kétirányú: az egyes emberek és az emberiség felé.
Mérleg Nap – Bika Ascendens (Serena Williams) a levegős jellegű (Mérleg) könnyedséget igyekszik megkötni a fajsúlyosabb, természeti eredetű szabályrendszer (Bika), a kettős vénuszi jelleg itt kevésbé tud felszínre törni, mint a fordítottjánál (Bika Nap – Mérleg Ascendens)
Mérleg Nap – Halak Ascendens (Gwyneth Paltrow) az ábrándozás jó menekülési útnak tűnik, de mindig vissza kell térnie a való világba. Kapcsolataiban az egyenrangúság és alárendelődés motívumai ütköznek.
Skorpió Nap – Kos Ascdendens (Signac – a pointillizmus megalapítója) tempóbeli különbségek, a türelem és türelmetlenség, rejtőzködés és nyíltság ütközéseivel kell foglalkoznia a szülöttnek.
Skorpió Nap – Ikrek Ascendens (Voltaire) a kritikai érzéket itt jobban szabadjára engedi az érintett. Fáradhatatlan kommunikátor, információterjesztő, hivatásszerűen vagy csak magánemberként.
Nyilas Nap – Bika Ascendens (Brendan Fraser, Rachida Dati) nagy tempóbeli különbség (itt is), a mindkét jegynél fontos kényelmi szempontok ütközésével együtt. További ellentmondást jelent, hogy a vágyak és lehetőségek sokszor nincsenek fedésben egymással.
Nyilas Nap – Rák Ascendens (Steven Spielberg, Tyra Banks) nagyvonalúság és csábítás a kicsinyességre (rosszabb esetben kicsinyesség), a távlatok és a mikrokörnyezet, a társadalmi és magánjellegű szempontok keveredése illetve ellentmondásai jelentik a karmikus provokációt.
Bak Nap – Ikrek Ascendens (Johannes Kepler) merevség és lazaság vitája zajlik a szülöttben, emellett a Bak-Nap igyekszik kordában tartani Ascendensét és nem is eredménytelenül. Elkötelezett, kitartó tevékenységre különösen alkalmas konstelláció, ha az információközvetítés a kérdés.
Bak Nap – Oroszlán Ascendens (Katalin cambridge-i hercegné) a tank-szerű minőséggel jellemezhető talán a legjobban ez a helyzet. Megállíthatatlan, kifogyhatatlan energia, hajtja a szülöttet és ezt kiterjeszti környezetére is, ami számos ütközés forrása lehet.
Vízöntő Nap – Rák Ascendens (Louis Renault, Franz Schubert) Köz- és magánszféra, ideális célok és pragmatizmus, sőt: haszonelvűség keveredése teszi a külvilág szemében kiszámíthatatlanná, érthetetlenné a karaktert.
Vízöntő Nap – Szűz Ascendens (W.A. Mozart, H.G. Wells) Nagyvonalúság és szőrszálhasogatás. A dolgok távlati szemlélése és a részletekben elvesző analitikus hajlam, fantázia és rögvaló ellentéte okozhat nehézségeket.
Halak Nap – Oroszlán Ascendens (Hunyadi Mátyás) látványos nagy váltás következhet be a szülött életében, de nem gyakran, az Oroszlán Ascendens ugyanis igyekszik következetes lenni, a Halak labilitásával ellentétben. A belső küzdelmet leginkább az alkalmazkodásra és az irányításra vonatkozó késztetés jelenti, ami persze számos súrlódásnak is oka az emberi kapcsolatokban.
Halak Nap – Mérleg Ascendens: a Mérleg korántsem csak a társkapcsolat jegye, hanem általában a külvilághoz való kapcsolódásé, a nyilvánosságé. A Halak-Mérleg kombináció nehézsége abban rejlik, hogy egyfelől rejtőzködne és biztosítaná magának, hogy bármikor visszahúzódhasson, másfelől viszont valami mindig a nyilvánosság elé, a többi ember közé löki. Emellett persze kapcsolataiban is megéli azt az ellentmondást, hogy miközben összeolvadna a másikkal, minden áron szeretné megőrizni intellektuális függetlenségét és egyenrangúságát.
Rövid áttekintésünkben elsősorban a különbözőségeket emeltem ki,
hiszen ezek okoznak problémát az élet első évtizedeiben. Rengeteg hasonlóság is van emellett minden jegy-pár között, még akkor is, ha a kvinkunx a legkevésbé hozható össze ezek alapján.
A szomszédos jegyek közt markáns átkötő elem van a temérdek ellentmondás mellett. A szexiles és trigonális jegyekben a legtöbb a hasonlóság (tűz-levegő, víz-föld illetve az azonos elemekhez tartozó jegyek között).
A kvadratúrás állásnál a minőségi hovatartozás azonos, a szembenállás pedig kiegészítést és tükröt jelent egyszerre.
A kvinkunxnál tehát kicsit nehezebben tudjuk megkeresni az analógiákat,
éppen ez adja a konstelláció nehézségét, de eredményességét is. Amikor ugyanis sikerül felismerni a problémát, majd elindul a szülött azon az úton, ahol össze tudja simítani egymásnak ellentmondó tulajdonságait, remekül meg tudja oldani azt az irányváltást, amiről ennek a fejezetnek az elején beszéltem.
Kívánok ehhez minden kvinkunxos Nap-Ascendens állású embertársamnak derűs és dinamikus spirituális munkát és sok sikert!
Az előző részt itt találod …folytatjuk!