Írta: Ilyés Alexandra
A szeretet kérdése szerintem nem egy érzelmi állapot, hanem egy olyan szellemi és lélektani dinamika, ami több létsíkon átívelve alakítja emberi létezésünket, kapcsolatrendszereinket és fejlődési íveinket.
A szeretet; lelki és szellemi erő. Az emberi lélek fejlődése szorosan összefügg a szeretet minőségének és mélységének változásával. Az ember nem csupán biológiai és pszichológiai lény, hanem egy olyan szellemi lény, aki inkarnációk sorozatában bontakoztatja ki önmagát. Ebben a folyamatban a szeretet nem egy egyszerű statikus érzelem, hanem olyan aktív, szellemi dinamika, ami formálja a lélek fejlődési ívét.

A szeretet kezdetben a túlélés és kötődés eszköze, hiszen gyermekkorban a biztonság, az identitás, az érzelmi stabilitás alapja. A korai családi kapcsolatokban azonban ez a szeretet gyakran magában hordozza a fájdalmakat, a terheket és az árulásokat, amik később a sors és a biográfia szövetét alkotják.
A szeretet árnyoldalai; karmikus terhek és biográfiai kötődések.
A szeretet „árnyoldala” megmutatkozik a kapcsolati mintákban, ahol a múltbéli, akár az inkarnációs traumák, karmikus kötődések újra és újra megjelennek.
Ezek a kötődések lehetnek tudatosak vagy tudattalanok, és sokszor olyan bántalmazó vagy diszfunkcionális dinamikákat hoznak létre, amiket a „szeretet nevében” mégis elviselünk vagy igazolunk. E kérdéskörben kulcsfontosságú az a terápiás felismerés, hogy a szeretet nem egyenlő a fájdalommal vagy a szenvedéssel, még ha a kettő sokszor együtt is jár.
A szeretet valódi természete nem az áldozatiságban, hanem a szabadságban és a tudatos felelősségvállalásban rejlik.
Szeretet és határok; a bántalmazás pszichológiai és szellemi értelmezése
Az egyik legnagyobb tévhit, hogy a szeretet határtalan elfogadást jelent, még akkor is, ha az bántalmazóvá válik. A szeretet soha nem igazolhatja a destruktív viselkedést, legyen az fizikai, érzelmi vagy lelki bántalmazás. Az antropozófiai emberképet és az egzisztenciális szabadságot szem előtt tartva, a határok meghúzása és a bántalmazás elutasítása nem csupán önvédelmi cselekedet, hanem szellemi kötelesség is.
A bántalmazás elutasítása nem szakad el a szeretettől, hanem annak egészséges, érett megnyilvánulása. Ez a tudatosság az, ami megkülönbözteti az áldozatot a szabad, felelősségteljes lélektől.
A szeretet mint tudatos döntés és fejlődési ív
A szeretet nem csupán érzelem, hanem döntés, amelyben az emberi szabad akarat és a szellemi felelősség találkozik. Ez a döntés magában foglalja a múlt megértését, a fájdalom vállalását és a sors további alakítását.
Az egzisztenciális szemlélet szerint a szeretet az élet értelmének egyik központi eleme, és nélküle az emberi létezés üressé válik. A szeretet bölcsességgé transzformálása a fejlődés magasabb szakasza, ahol már nem a ragaszkodás, hanem a szabadság, nem a kötődés, hanem a felismerés mozgatja a kapcsolatokat. A szeretet szellemi dinamikája az emberi létezés legmélyebb rétegeit érinti, a lélek fejlődésének szálait, a karmát, a biográfiát, a szabadság és kötöttség kettősségét.
A szeretet nem csupán érzelem vagy vágy, hanem radikális döntés, amely megszabadít, és amelyért érdemes áldozatokat is hozni, de lényeges, hogy soha nem a bántalmazás árán.
Ilyés Alexandra terapeuta

Honlap:
email:
antrotrener@gmail.com









