Az alábbiakban következzék egy dokumentumfilm a tibeti orvoslásról.

Személyesen is volt alkalmam megtapasztalni itt nálunk Magyarországon pl. a pulzusdiagnosztizálás alapján milyen megbetegítő tulajdonságaimtól szükséges megválnom. (Szorongás, aggódás, érzékenység, „mindent a szívemre veszek”.)

Kaptam én is az áldott gyógynövényekből, némelyik nagyon keserű, de lassan kezdem megszokni. Kaptam mantrát (Zöld Tara mantra), amit mindennap a célom és gyógyulásom érdekében 108-szor el kell ismételnem, akár többször is egy nap. És kaptam táplálkozási tanácsokat, amiket igyekszek betartani. Senki se aggódjon, minden rendben, „csupán” a megelőzés a cél és nem utolsó sorban a gyermekáldás. A doktor elmondása szerint ezekkel a gyógynövényekkel a menstruációs ciklust helyre lehet állítani, és a készítményeknek hála sok „tibeti” baba született. Úgy legyen! 🙂 Az eredményről, ígérem, beszámolok. Azért egy pozitív gondolat mindenkitől, aki olvas, hozzájárulás a boldogságunkhoz. Áldás érte.

Nézzétek meg a filmet, érdemes! Kívánom mindenkinek, maradjunk egészségesek!

„A rák a modern orvostudomány egyik komoly problémájaként évtizedek óta folyamatos kihívások sokaságát jelenti a tudomány és gyógyászat számára. A súlyos betegségben szenvedők közül sokan találtak és találnak menedéket a tibeti gyógyászatban.

Menlának, a gyógyító Buddhának szent helye van a tibeti gyógyászat kultúrájában.

A rák bármely típusában szenvedők gyógyító mantrákat mondanak, miközben felidézik kéken tündöklő alakját, és gyógynövényeket használnak.

A Menla hagyatékában Dr. Dorjee Rapten Neshar, indiai orvos elkalauzolja a nézőt a tibeti gyógyászat titokzatos és felemelő világába, ahol a reményen túl konkrét tapasztalatait osztja meg az alternatív gyógyászat sikereivel kapcsolatban. Közvetlen közelről ismerhetjük meg a tibeti orvoslást és gyógynövény gyűjtést, amely az évszázadok során szinte semmit sem változott, és megismerhetjük a buddhizmus és a tudomány kapcsolódási pontjait.”

Gyógyító mantra

Kivonat a filmből:

„A tibeti orvoslás tanításai erről szólnak. Nem csak a kezelést veszi figyelembe. Hanem az élet megértését, és az egész univerzum megértését is. Hogyan jött létre az univerzum? Miért keletkezett? Milyen erő és milyen energia által? Az összekapcsolódás… Az ok-okozati összefüggés, ami az univerzumot megalkotta.”

„A szenvedés mögötti igazság, a szenvedés oka, és a szenvedés megszüntetésének módja. Végül a szenvedéstől való megszabadulás. Ezek együtt a tanítások.”

Évszázadok teltek el a kezdetek óta, mégis alig változott ez az ősi tudomány. A gyógynövényeket, melyek a hegyeken nőnek, a Nap és a Hold ma ugyanúgy táplálja, mint ahogy ezek az energiák egykor életet leheltek belénk. A kínaiak ezt a jelenséget jinnek és jangnak, a tibetiek Sibs-nek és Dag-nak nevezik. A tibeti gyógyítók ezeket a növényeket olyan betegségek kezelésére használják, mint a diabétesz, az Alzheimer-kór és a rák, valamint még számos olyan krónikus betegségre, melyek megzavarják testünk harmóniáját.

„A tibeti orvostudomány a tibeti nép egyik legősibb kulturális öröksége. A bön hagyomány, a bön irányzat úgy véli, hogy a tibeti orvostudomány az eredeti tibeti orvostudomány sokkal korábbról, még Buddha idejétől is korábbi időszakra datálható vissza. A buddhista irányzat úgy véli, hogy a tibeti orvoslás a 6-7. században jött be, mikor a buddhizmus megérkezett Indiából Tibetbe. Az elődeinkhez, az ősi orvosokhoz, mesterekhez képest semmik, porszemek vagyunk. Olyan, mintha egy szentjánosbogarat hasonlítanánk össze a Nappal. Az ősi mesterek olyanok, mint a Nap. Az ő eredményeik, a tudásuk óriási és egészen kiteljesedett.”

Mielőtt elkezdenék a napjukat a klinikán, Menlához, a Gyógyító Buddhához imádkoznak. Így az összes energiájukat a betegek gyógyítására koncentrálják. Minden orvosnak át kell esnie a gyógyító Buddha beavatáson is. Mindez részét képezi az orvos elméjének spirituális ébredésében, az orvos motivációjában. A négy mérhetetlenért, és a végtelenért szoktunk imádkozni. Ez hatalmas együttérzést jelent azon betegek iránt, akik valóban szenvednek. Együttérzést, mélyen gyökerező együttérzést. Együtt kell érezni azokkal a betegekkel, akik valóban szenvednek.

Zöld Tara mantra

Mások szolgálata olyan tett, ami mindenek felett áll. Mi jinba-nak nevezzük. Jótékonyságot jelent életet adni valakinek, akinek igazán szüksége van rá. Hogy a hivatásunkkal segíteni tudunk, hogy egy bizonyos fokú reményt nyújtunk, és mosolyt csalunk az arcukra. Mindez belső erőt, elégedettséget ad nekünk.”

https://mentseekhang.org/

Dr. Tenzin Thaye vezető orvos és tanár, aki szerzetes is. Igaz, hogy a tibeti gyógyászat mélyen gyökerezik a buddhizmusban, viszont ez nem jelenti azt, hogy buddhistának kell lenni ahhoz, hogy segítsen:

„A múltban a tibeti orvosok általában szerzetesek voltak, mivel a falvakban nem volt sok iskola, ahol tibeti orvoslást lehetett tanulni. Viszont a nagy kolostorokban voltak gyógyászattal foglalkozó órák. Ott tanították a szerzeteseket. Amikor a szerzetesek visszatértek a falvaikba, orvosként praktizáltak tovább.”

Dr. Thaye menjor menpa, más néven gyógyszerkészítő orvos is, aki a tömeges gyógyszergyártás felelőse. Men-Tsee-Khang (klinika) gyakran végez tudományos értékeléseket a gyógyszereiről, hogy javítsák azok különböző betegségekre gyakorolt hatásait. A tibeti gyógyászat együttérzésen való alappillére azonban sosem változott meg. Minden elkészült gyógyszeradag megáldása nagyon fontos része a folyamatnak.

„A buddhizmus szerint, ha jót teszel másokért, az a buddhizmus legjobb gyakorlása. Ez a gyógyszer nagyon-nagyon különleges. Gyógyszer készítésekor sohasem mondjuk, hogy ártok ennek az embernek. Arra gondolunk, hogy embereken segítünk, akik szenvednek vagy betegek. Ha a legjobb tudásunk szerint csináljuk, akkor a gyógyszerek jobban fognak használni. Ezért is csak a pozitív érzésekre összpontosítunk. És ez nagyon jó érzéssel tölt el, ami nagyon fontos számunkra.”

A tibeti gyógyászat evolúciója folyamatos egyensúlyban van a régi tradicionális gyakorlatokkal és a nyugati tudományos előírásokkal, amelyek megszabják, hogy a gyógyszerek hogyan készüljenek és legyenek dokumentálva. A régen készített gyógyító pirulákat és porokat már hatékony gépek termelik, és az egész világon terjeszteni tudják.

https://mentseekhang.org/

„Mi a kapcsolat a tudomány és a buddhizmus között? Lehetséges, hogy ezek a látszólag különböző világok valahogy segíteni tudják egymást a jövőben? A dalai láma mindig is támogatta a párbeszédet a tudósok és a buddhista gondolkodók között. Ő mondta, hogy ha a tudósok megcáfolnak valamit a buddhizmusban, akkor a buddhistáknak kell a tudósokhoz igazodniuk.

A buddhizmus és a tudomány hogyan fér össze?

Úgy is mondhatjuk, hogy a kettőnek közösnek kell lennie. Buddha maga mondja: megtaláltam valamit, de ez nem elég. Meg is kell vizsgálni. Ne higgy abban vakon, amit mondtam!

A tibeti gyógyászat népszerűsége növekszik. Csak Indiában 54 klinika üzemel, amelyeket a Dr. Dorjee-hez hasonló gyógyítók vezetnek. Nem ritka, hogy tibeti doktorok Európába vagy Amerikába utaznak, hogy kezeljék az ottani betegeket. Ahogy a tibeti nép szétszóródott a világban, úgy terjedt el a tibeti gyógyászati módszer is, és lassan eljut a Föld minden sarkába.

„A tibeti orvosok könyvében az orvosok etikáját, tulajdonságait és integritását a „Szent Fejezet” írja le. Benne világosan le van írva, az orvosnak minden területen szakértőnek kell lennie. Mivel a tibeti orvostudomány egy holisztikus rendszer, nem mondhatjuk azt, hogy „meggyógyítom a szívedet, de nem kezelem a vesédet”. Minden összefügg egymással. Ezért kell a tibeti orvosoknak lehetőleg minden területre szakosodniuk.”

https://mentseekhang.org/

A tibeti gyógyászatban három fő diagnosztikai módszer van. A megfigyelés, a tapintás és a kérdezés. A pulzus és a vizelet vizsgálata a legfontosabb módszerek közé tartoznak. A vizelet színe, pezsgése, ülepedése, még a szaga is árulkodhat valamilyen betegségről. A tibetiek szerint minden azzal van összefüggésben, hogy mit eszünk. Szerintük az emésztési zavar a betegségek egyik fő okozója. A kérdezés… Boldog vagy? Stresszelsz? Vagy épp egy nehéz időszakon mész át?

„A beteget egész emberként kezelik. Nem mondják, hogy itt a tumor, ezt el kell távolítani. Ők nem csak ezt látják. Átfogóan… azt nézik, hogy jól érzed-e magad. Ez sokkal fontosabb. Miután megvan a jólét érzésed, a tumor magától fog eltűnni. Úgy érzem, hogy a saját tudatunkra, és belső energiánkra koncentrál, és arra törekszik, úgy próbál segíteni, mintha egy rossz gyereken segítene, aki sír, és ha figyelsz rá, még jobban sír. Viszont, ha nem figyelsz oda, a gyerek elhallgat. Mintha a tumort is így kezelné.”

A betegeknek is akarniuk kell a megszokott életmódjukon változtatni a gyógyulás érdekében. Viszont a rákkal szemben nagyon könnyű kétségbe esni és reményt veszteni. Dr. Dorjee, mint a többi tibeti gyógyító sosem tanulta specifikusan a rák kezelését, de a sikereiről szóló hírek gyorsan elterjedtek, a betegek pedig egyre csak jöttek a klinikára. (Nyugaton) dollár milliárdokat költenek, hogy rájöjjenek, a rákos sejtek miként viselkednek.

Gyógyító mantra

„Nekik ez új felfedezés. Nekünk, tibeti orvosoknak ez egyáltalán nem új. Az ősi tibeti orvosi szövegben az rGyud-bzhi-ben ez mind benne van. Egyértelműen le van írva ebben a 800 évvel ezelőtt született szövegben a rák. Ha nem kezelik korán, a későbbi szakaszokban szinte lehetetlen a gyógyítása. A betegség hajlama is le van írva, hogy lassan elveszi a szervezet tápanyagát saját növekedésének az érdekében. És a testet teljesen védtelenül hagyja. Ezt is egyértelműen említi az orvosi szöveg.”

Kora reggel van, de a diákok már fent vannak és tanulnak. Egy ősi szöveget, a Gyüsit memorizálják. Úgy tartják, hogy először Buddha maga tanította, majd a gyógyítók folyamatosan egyenes ágon adták tovább egymásnak. A Gyüsi egy átfogó szöveg a tibeti gyógyításról, ami többek között arról a három energiáról is szól, melyek a testünk működését egyensúlyban tartja. A lung, a tripa és a beken.

https://padma.ch/en/tibetane-teaching/

„A lung, testünk olyan fajta energiája, ami a szélre hasonlít. Amikor a szél fúj, a fák mozognak. Ugyanígy mozog testünkben ez az energia is. Aztán itt van a tripa. A tripa mindenfajta hőt jelent. Ezen kívül a testünkben van folyadék is, mint a víz, és szilárdság is, mint a föld. Ezt nevezzük beken-nek. Ez a három energia dolgozik a szervezetünkben. Mikor szervezetünkben egyensúly van, ezek az energiák vannak egyensúlyban. Amikor egyensúlyban vannak, együtt dolgoznak, barátként vagy testvérként. Pozitív hatással vannak a testünkre. Mikor kiegyensúlyozatlanság van, valamelyikből túl sok vagy túl kevés van, akkor az energiák ellentétesek. Harcolnak egymással. Ez okozza a betegségeket, többek között a rákot is. A három energia a végzetet is jelentheti. A rákot okozhatja a lung (szél), vagy a tripa (hő) is. Néhányat természetesen a beken (víz, föld) okozza. Az a fajta rák, amelyet a szél energia okozott, nagyon instabil. Néha nagyobbra duzzad, vagy összemegy. Néha nagyon sok fájdalommal jár, néha viszont kevesebbel. Ez hasonló a tripánál. Mivel a tripa egyfajta hő, így amikor a rákot tripa okozza, nagy veszély van. Óvatosnak kell lenni, mert nagyon gyorsan kifejlődik, és a vérbe is bekerül. Ekkor átalakítja az egész testet. Testünk minden részében folyamatosan működik a három energia, megtisztítva a szervezet minden lépését. Ha tisztátalan vér, folyadék vagy szilárd test halmozódik fel testünk egy részében, abból rák lesz. Ez a tibeti orvoslás rákgyógyításában nagyon fontos.”

„A rák az nem valami nagyon rossz, és nem kívánatos dolog. Egy lehetőség, amit a Mindenható adott, hogy megváltoztasd magad. A vele járó szenvedés és küzdelem révén.”

Mikor a tibeti orvosok a pulzust tapintják, nem csak a szívverést érzik. A pulzus különböző jellemvonását testünk szerveivel kötik párhuzamba. Három-három ujjal minden szervet éreznek.

„A pulzusában fertőzést éreztem… Első érintésre erősnek éreztem, de nagyobb nyomás hatására ez gyengült. Ez ürességet jelent, ami egyfajta hidegségre utal a vesében és az altestben. Szél energiára és hidegségre.”

„Akiknek mellrákjuk van, általában nagyon érzelgősek. Ez főként a szívvel áll kapcsolatban. Amikor ezekből az érzelmekből túl sok van, fájdalom alakul ki. Mindkét oldalon jelen van. Ez azért van, mert minden energia itt halmozódik fel blokkban.”

„Amikor szomorú, gondoljon azokra, akik még többet szenvednek. Hozzájuk viszonyítva Ön még mindig tud rendesen enni és imádkozni. Gondoljon arra, hogy Ön szerencsés.”

„Ha a világ tele lenne tövissel, a világot magát nem tudnád beteríteni, viszont a lábadat igen. Ennyi elég. Ez azt jelenti, hogy a boldogságot nem kívül, a világban kell keresned, hanem magadba kell nézni. Ha az elmédet meg tudod változtatni, akkor a boldogság is jönni fog.”

„Az embereknek meg kell érteniük, a kezeléshez, az egészségükhöz való hozzáállás sokkal fontosabb, mint maga a kezelés. És itt van még az elme. Pozitívabban kell gondolkodni, az igazságra kell törekedni. Mindig az élet szebb oldalát kell látni.”

„Jöttek-mentek a napok, az apánk soha nem veszítette el a reményt. Ez volt a legértékesebb kincse. Mindig valami jóra törekedett. A betegség ellenére soha nem hagyta el magát, folyamatosan harcolt. Azt mondta másoknak, hogy a jelen okát a múltban kell keresni, mert most annak a következményeit éljük. El kell fogadni, hogy az élet meg van írva. Bármi is volt megírva, annak úgy kellett lennie. Át kell élni ezeket az időszakokat. Soha nem félt a haláltól, mindig azt mondta, ha Isten eljön, felemel, és elvisz, akkor kész lesz elmenni.”

„Akkor jöttem rá az elme hatalmára, amikor rákos lettem. Amikor valóban kapcsolatba kerültem a tibeti orvoslással. Az orvosok mondták, hogy meditáljak, akkor értettem meg az elme hatalmát, hogy mennyire fontos ez.”

Mivel a legtöbb rákos beteg először valamilyen nyugati kezelés alatt állt, a tibeti doktoroknak beható tudást kellett szerezniük a nyugati gyógyászatról, hogy a betegeiket még jobban el tudják látni.

„A legfontosabb az, hogy megértsük a rák természetét, és holisztikusan gyógyítsuk az igazi hozzáállással, a helyes hozzáállással. Hiszem, hogy a rák gyógyításában nincs csodaszer. Nem lehet. Nem számít, hány millió vagy milliárd dollárt költünk rá, sosem lesz ellene csodaszer.

Az orvosnak akkor is van felelőssége, ha már a gyógyszerek nem segítenek. Amikor az orvos már nem tud mit adni, de a beteg szenved. Ekkor az orvosnak fel kell vállalnia a spirituális tanár, mester szerepét, hogy így tegye békésebbé a halált, megnyugtassa a beteg elméjét. Nagyon sokan halnak meg közülünk dühvel, gyűlölettel, nem beteljesedetten, sok nehézséggel a szívükön. Számukra van gyógyszer a halálra, a halál utáni életre való felkészülésre.”

Lassan a világ minden pontján megjelennek a menpák. A világ kinyílt és a tibeti gyógyászat tanításai elkezdtek terjedni. Az olyan csereprogramok, mint az amerikai Emory Egyetem és a Men-Tsee-Khang között segítenek mindkét oldalnak abban, hogy jobban és átfogóbban belelássanak a másik gyógyászatába. Azzal a reménnyel, hogy a jövőben még holisztikusabb együttműködés jöhet létre a nyugat és a tibeti orvoslás között.

„Nagyon sok orvosságunk van. Nagyon sokat tudunk készíteni, mivel az írásokban sok ezer recept van. De ha a jövőben a nyugati tudósok felismerik a természeti gyógymódok hatását, akkor is sokat tudunk adni a világnak. Ha keményen dolgozunk. Ha nem dolgozunk keményen, akkor minden hiába volt.”

„A buddhizmus szerint azzal gyakorlod a legjobban a vallást, ha másokkal jót teszel.”

A teljes film megtekinthető itt:

Szeretettel,

Murányi Tímea

Elérhetőségeimért kattints rám 🙂